HISTORIE

We schrijven het jaar 1998. Nieuwleusen, een dorp waarvan sommige mensen zeggen dat er inwoners zijn die motorolie in hun bloed hebben. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat juist in dit dorp START Racing zijn eerste levenslicht zag.

Noem de naam Nieuwleusen en heel wat mensen associëren het met de motorsport. Niet zo verwonderlijk, want de plaats in Overijsssel kent een behoorlijke dichtheid wat betreft motorsportliefhebbers die een brede interesse hebben in de diverse takken die de motorsport kent. Bij het bezoeken van grote, internationale motorsportevenementen viel het de leden van de MC Nieuwleusen op dat er nauwelijks tot geen nationale coureurs aanwezig waren. Dit, ondanks het feit dat er in Nederland beslist genoeg talent aanwezig is.

Doorstoten naar internationale wedstrijden is al moeilijk, laat staan een rol daarin gaan spelen. Voor de Nederlandse coureurs is het financieel nauwelijks op te brengen.  Dat vonden destijds de leden van de MC Nieuwleusen erg jammer, mede omdat een Nederlandse coureur, die internationaal goed mee kan draaien, de motorsport in eigen land een behoorlijke boost kan geven.

In Nieuwleusen werd besloten om te trachten daar wat aan te doen en werd er een motorwegraceteam opgericht, START Racing. START staat voor Stichting Aankomend RaceTalent en in de statuten van de stichting kwam te staan dat jonge, talentvolle coureurs bij START Racing een kans zouden krijgen om ervaring op te doen en zich te bewijzen. Met een coureur, het liefst met enige ervaring op wegracegebied, werd en wordt vooreerst een contract voor een jaar aangegaan en bij voldoende progressie wordt het verlengd.

In het begin werd er deelgenomen aan het Open Nederlands Kampioenschap, het ONK , met uitstapjes naar het IDM, het open Duitse kampioenschap. In 2011 en 2012 werd door START Racing de volledige cyclus in het IDM verreden met af en toe een race in het ONK. In 2013 wordt weer deelgenomen aan het ONK, waarin onze coureur uitkomt in de Dutch Supersport. Ook het platform van grote, in het oog springende internationale wedstrijden werd betreden. In het EK Superstock werden zelfs punten behaald met als hoogtepunt de 3e plaats tijdens een race in 2001.

De afgelopen seizoenen zijn veel coureurs via START Racing op weg geholpen naar een carrière in de wegracesport, al bleven internationale doorbraken uit.
Het motorwegraceteam uit Nieuwleusen wil ook graag in de toekomst de doelstelling behalen om een jong wegracetalent op weg te helpen om het uiterste te halen uit zijn of haar motorsportcarrière.

Resultaten

De eerste coureur op de START-motor was Remko Ardesch uit Dalfsen. Afkomstig uit de MUZ-Skorpionklasse wist hij als nieuweling in de Supersport 600 in een aantal races dicht bij de punten in de buurt te komen. Na één seizoen bij START besloot Remko zich te wijden aan zijn andere passie: DJ worden.

In 1999 maakt Evert Noteboom uit Gramsbergen op 18-jarige leeftijd de overstap van de Brommerraces naar de Supersport 600. Evert wist met veel toewijding en doorzettingsvermogen door te dringen naar de top in Nederland. In zijn derde START-jaar eindigde hij ondanks een blessure toch nog als 10e in het eindklassement. Voor ons reden genoeg om hem nog één jaar de kans te geven bij de top vijf van Nederland te komen. Dit leek in 2002 te gaan lukken. Met nog drie races te gaan, bezette Evert de 4e plaats in de tussenstand. Tot in Tolbert het noodlot toesloeg. Een bij een valpartij opgelopen ernstige beenblessure, maakte een einde aan zijn racecarrière.

Eén van de hoogtepunten was ongetwijfeld de deelname aan de E.K. Superstock-race in 2001, verreden tijdens het W.K. Superbike-weekend in Assen. De 21-jarige Bob Withag uit Borne bleek een waardig vervanger van de geblesseerde Noteboom. Regenbuien bepaalden weliswaar het curieuze wedstrijdverloop. Maar door een goede bandenkeuze wist Bob een prachtige 3e plaats in de wacht te slepen. Een onvergetelijk weekend; een START-coureur op een Europees podium, wie had dat durven dromen!

Swen Ahnendorp kon na één START-seizoen (2003) al op 19-jarige leeftijd de overstap maken naar een ander team. De jonge talentvolle Ulftenaar had in het O.N.K. de nodige puntjes bij elkaar gesprokkeld. En met een 14e positie in zijn eerste E.K. Supersport-race in Assen had hij indruk gemaakt op de mensen van Kawasaki Nederland. Mede door deze prestatie kreeg hij vervolgens een aanbod om voor dit merk te gaan rijden met technische ondersteuning van Racingteam Pajic.

Rik Lenters uit Ane maakt in 2004, na één jaartje KNMV-Cup, een prima debuut in de Supersport 600. Toonde veel progressie, wist in enkele races punten te scoren en zag dit beloond worden met de tweede plaats in ‘The Rookie of the Year’-competitie. De 26e plaats in de eindstand van het O.N.K. gaf het team genoeg vertrouwen om ook in 2005 met de dan 20-jarige Lenters verder te gaan.
Het seizoen 2005 wordt gekenmerkt door veel technische malheur. Door problemen met de setting van frame en vering, krijgen we de motor niet goed aan het sturen. Rik weet in de laatste paar races toch nog punten te pakken, maar moet genoegen met een teleurstellende 18e plaats in de eindrangschikking.
Het jaar 2006 lijkt de grote doorbraak te gaan worden voor Lenters. Met een aantal top 5 finishes en zijn eerste podium, een 3e stek in Oschersleben, laat hij zien bij de top van de Nederlandse Supersport-coureurs te horen. Halverwege het seizoen is de schrik groot als blijkt dat Rik is getroffen door teelbalkanker. Gelukkig loopt dit goed af en is Rik na een operatie en bestraling begin 2007 weer klaar voor een nieuw seizoen. Dat hij ondanks zijn ziekte toch nog een 8e plaats in de eindstand heeft weten te behalen, laat zien dat er meer in het vat zit. Voor ons reden genoeg om met Rik in 2007 een definitieve gooi te doen naar de top vijf van Nederland.
Die doelstelling werd gehaald. Al in de eerste race van het seizoen stond Rik op het podium. De verwachting dat dit vaker zou gebeuren kwam helaas niet uit, al zat hij er wel vaak dichtbij. Ondanks een paar mindere uitslagen werd in het eindklassement een prima 5e plaats behaald. Rik maakt in 2008 de overstap naar de Dutch Superbikes.

In 2008 ruilt de dan 17-jarige Kevin van Leuven uit het Limburgse Swolgen zijn standaard 125-je in voor een Supersport 600. Die overgang verloopt buitengewoon soepel voor de lichtgewicht. Kevin maakt indruk op de stratencircuits, heeft nog wat moeite op Assen, maar verbaast iedereen in de Belgische Ardennen met een 5e plaats. Met een 15e plaats in de eindstand heeft ‘ie boven verwachting gepresteerd in zijn debuutseizoen. Dat belooft wat voor het seizoen 2009, waarin Kevin opnieuw de blauwe START-Yamaha over de circuits zal sturen.

Overigens zijn we best een beetje trots op Swen Ahnendorp, START-coureur in 2003. Swen veroverde namelijk in 2008 de titel in het Nederlands Kampioenschap Supersport 600.
Het seizoen 2009 wordt de definitieve doorbraak voor de kleine Limburger. Hij scoort volop punten en staat voor het eerst op het podium; in Hengelo mag hij de beker voor de 3e plaats in ontvangst nemen. Dit weet hij te evenaren in de O.N.K.-race tijdens het TT-weekend. Een ander hoogtepunt is deelname aan de Superstock-race tijdens het WK Superbike in Assen; met een 8e plaats rijdt hij zich prima in de kijker. In de eindstand van het O.N.K. bezet Kevin een prachtige 5e plaats.
In 2010 wordt de lat iets hoger gelegd; eindigen in de top drie moet mogelijk zijn. Hoe anders zou het lopen. Waar hij een jaar eerder op het podium stond, ziet Kevin nu in Hengelo zijn seizoen in duigen vallen. Aan een enorme crash houdt hij ‘slechts’ een gebroken enkel over. Een goede klassering in het O.N.K. kan hij vergeten. Wel worden er aan het eind van het seizoen nog een paar succesjes geboekt in het I.D.M. en het EK Superstock.

In 2011 gaan we een nieuwe fase in. Vanwege zijn pechseizoen krijgt Kevin nog één jaar onderdak bij START. Hij krijgt een teammaatje; Pepijn Bijsterbosch uit Wapenveld. Voor het eerst in het bestaan van START gaan we met twee coureurs van start. Bovendien wordt in 2011 de focus gelegd op een volledig I.D.M.-seizoen.

Het resultaat is voor Kevin een 14e en voor Pepijn een 19e plaats in het eind klassement. We nemen dit jaar afscheid van Kevin, hij gaat over .

In 2012 gaan we nog een jaar met Pepijn door in het I.D.M.veld. Ons seizoen kende met Pepijn’s beenbreuk, opgelopen tijdens de Paasraces, een valse start. Een seizoen waarin we de verwachting hebben om in de top tien van het I.D.M. mee te kunnen draaien, valt in duigen. Ondanks de zware blessure zit Pepijn redelijk snel weer op de motor. Voor topprestaties in het I.D.M. moet je echter topfit zijn, en daar is eerst nog geen sprake van. Pepijn heeft keihard gewerkt aan zijn herstel en plukt daar aan het eind van het seizoen de vruchten van door in de laatste paar I.D.M.-races punten te scoren. Het resultaat is weer een 19e plaats in het kampioenschap. Pepijn zal in 2013 verder gaan met zijn eigen team in het I.D.M. kampioenschap.

In 2013 gaat we een samen met Koen Meuffels uit Someren aan de slag in het O.N.K. kampioenschap. We rijden dit jaar alleen de officiële circuits en laten de stratencircuits links liggen. Hiervoor in de plaats rijden we mee met 2 O(pen W(egrace) wedstrijden. Dit jaar is een leerjaar voor Koen en we eindigen in het O.N.K. klassement op een 22e plaats.

In 2014 gaan we verder met Koen en we willen de geboekte progressie doorzetten. Helaas komt er een kink in de kabel in de vorm van financiële perikelen waardoor we genoodzaakt zijn om een andere coureur op de motor te zetten. Deze vinden we in de persoon van Ricardo Brink uit IJsselmuiden. Ricardo begint zijn seizoen op het Paalgravencircuit in Oss. Het turbulente seizoen sluiten we af met een 3e plaats op Assen. Aan het eind van het seizoen vinden we Koen terug op een 25e plaats en Ricardo op een 9e plaats. In 2015 gaat Ricardo de overstap maken naar het EK stock 600. Overigens zijn we ook heel blij voor onze oud coureurs Kevin van Leuven en Pepijn Bijsterbosch. Kevin heeft dit jaar de overstap gemaakt naar de Superstock 600 klasse in het Britse kampioenschap. Hij behaalt in dit grote veld een nette 10e plaats in de eindstand. Kevin zal ook in 2015 in het Britse kampioenschap van de partij zijn. Pepijn wordt 4e in het eindklassement van de Supersport klasse in het I.D.M. en hij gaat in 2015 de overstap maken naar de Superbike klasse van het I.D.M.

In 2015 maakt START Racing een nieuwe start. Er zijn wisselingen geweest in het bestuur en de overige vrijwilligers. We gaan samen met Karlo Slager uit Staphorst aan de slag in de O.W. Cup. Dit houdt in dat we gaan rijden op de circuits van Assen, Oschersleben (D) en Hockenheim (D). Wij hebben hier voor gekozen omdat wij met een nieuwe coureur op permanente circuits willen rijden en niet op diverse stratencircuits zoals ze nu op de kalender van het Nederlandse Kampioenschap staan. Als het seizoen ten einde is staat Karlo op een 10e plaats in het eindklassement.

In 2016 staan we aan de start met 2 nieuwe coureurs, te weten Ricardo Brink uit IJsselmuiden en Jaimie van Sikkelerus uit Akersloot. Dit blijkt een heel goed seizoen voor ons, met elke race minimaal 1 van onze coureurs op het podium. We sluiten het seizoen af en staan in het eindklassement met een 2e plaats voor Ricardo en een 3e plaats voor Jaimie.

In 2017 gaan we verder met Ricardo Brink, hij zal plaats nemen op een Yamaha R1M en gaat hiermee deelnemen in de Supercup 1000. Patricia Kok uit Lekkerkerk neemt plaats op de Yamaha R6 en zal hiermee deelnemen in de Pro Cup 600.

 In 2018 neemt Ricardo de overstap naar het IDM kampioenschap. Patricia blijft op de Yamaha R6 in de Pro Cup 600 en als tweede rijder komt Danny van der Sluis uit Staphorst. Hij zal plaatsnemen op een Honda CBR1000RR Fireblade waarbij we de nodige ondersteuning van Ten Kate motoren krijgen. Hij gaat hiermee strijden in de Supercup 1000

 2019 zou een seizoen van mijlpalen worden. Danny blijft op de CBR1000RR rijden om een gooi naar het kampioenschap te doen in de Supercup 1000. Als tweede rijder krijgen we de crosser Leon Stolte, hij is hiermee de eerste coureur uit Nieuwleusen die bij Start Racing rijdt, de eerste mijlpaal. Hij gaat op een Honda CBR500R rijden in het nieuw opgezette Supersport 300 kampioenschap. Dit seizoen zal Danny ook meerijden tijdens het IDM op Assen zodat hij zich kan meten met dit kampioenschap en beide coureurs rijden ook een gastoptreden mee met het Alpe Adria International Motorcycle Championship.  

Halverwege het seizoen besluiten team en coureur om met Leon de overstap te maken naar de Yamaha R6 omdat het Supersport 300 kampioenschap toch niet het kampioenschap blijkt te zijn wat men van te voren er van gedacht had. Het eerste gedeelte van het seizoen moet echter niet als verloren beschouwd worden omdat Leon op de 500 zoals hij zelf ook zegt heel erg veel geleerd heeft en in korte tijd hele grote stappen heet gemaakt. Leon redt zich prima met de grotere 600 en besluit dan ook hierop het seizoen af te maken in de ProCup 600.

Tot slot wordt Danny dit jaar kampioen in de Supercup 1000. De tweede mijlpaal dit seizoen in de geschiedenis van Start Racing. Kampioen worden met een coureur en dan ook nog op het hoogste nationale niveau.

 In 2020 gaan we met één coureur verder. Leon zal met de Yamaha R6 de overstap maken naar de Supercup 600. Dit zal een bijzonder seizoen worden in negatieve zin. Van het vroegtijdig afbreken van de voorjaarstraining en halsoverkop het land Spanje uit zien te komen tot een geheel seizoen racen zonder publiek. Dit alles door Corona. Ook dit seizoen weet Leon weer grote stappen te maken en hij sluit het seizoen dan ook af met zijn eerste podiumplaats in de Supercup 600. P3.

 In 2021 gaat Leon verder in de Dutch Supersport 600 van de International Dutch Championship zoals de OW-cup vanaf dit jaar heet. Ook dit jaar zal grotendeels overschaduwt worden door de restricties in verband met corona. Desalniettemin weet Leon wederom stappen te maken naar boven.

In verband met de corona-perikelen van de afgelopen jaren besluiten we in 2022 nog een jaar door te gaan met Leon zodat hij zijn sponsoren de kans kan geven om hem te zien rijden (iets wat de voorgaande jaren vooral niet mogelijk was). Hij laat dit seizoen dan ook goed zien dat men serieus rekening met hem als voormalig crosser moet houden in het wegrace-kampioenschap. Valentino Imbrogiano komt als tweede rijder binnen het team te rijden. Met inbreng van zijn eigen motor krijgt hij de nodige technische ondersteuning van het team zodat hij dit jaar de overstap kan maken van de ProClass 600 naar de Supersport 600 klasse.

 In 2023 nemen we afscheid van Leon, hij heeft een zitje verdient bij een ander team. Ook nemen we afscheid van Valentino, hij vervolgt zijn eigen weg in het wegrace-wereldje. Start Racing gaat dit jaar het avontuur aan met Thijs Westenbrink uit Dalfsen in de Pro Class 600.   

2023 bleek een seizoen wat boven verwachting is verlopen. Vanaf de eerste meters in Spanje maakte Thijs al serieus grote stappen waardoor we op de avond van de Teampresentatie nog besloten hebben om Thijs meteen in te schrijven voor het Dutch Supersport kampioenschap. Waar het eerst ProCup 600 de bedoeling. Gedurende het hele jaar heeft Thijs elk weekend grote stappen kunnen maken. Wat heeft als resultaat een 12e plek in zijn debuutjaar. Thijs gaat dan ook volgend jaar al doorstromen naar het IDM kampioenschap met een ander raceteam.

 

We vervolgen onze weg in seizoen 2024 met een nieuwe coureur.